Blog Kadia Qu Punya Style

Selamat Datang~ Teruskan Bersama Kami Blog Kadiaku Punya Style! (KQPS)

|| welcome ||

Selamat Datang ke Blog Kadiaku Punya Style (KQPS)~ Blog ini akan menyajikan anda berkenaan info-info semasa, menarik, lucu, pelik dan sebagainya. Stay tuned bersama KQPS!

Baca yang Lain

Isnin, 11 Februari 2013

Tadika Awam yang Menakjubkan di Kawasan Kejiranan Bogota

 catatan: P0jie cool
Adakah anda tahu berapa banyak seni bina kononnya hijau atau 'cool' yang kebiasaannya terdapat pada hotel mahal, kerajaan atau bangunan pejabat? Sekarang, ianya telah diterapkan dalam pembinaan sebuah Tadika Awam yang terletak di Bogota.




Clevery designed oleh arkitek dari Colombia iaitu Giancarlo Mazzanti dalam cara modular dan dikelilingi oleh suasana hijau, El Porvenir adalah sebuah tadika awam yang terletak di kawasan miskin di Bogota, yang yang mana akan memberi manfaat kepada masyarakat setempat secara langsung.




Menurut perekanya, bangunan tersebut telah dibina sebagai struktur modular yang boleh disesuaikan dengan situasi yang pelbagai, sebahagian daripada yang dikelilingi oleh 'tape' yang akan membatasi ruangan yang berorientasikan kepada kanak-kanak dan aktiviti orang awam dan pelbagai kegunaan.

Dalam 'tape' bulat, ruangan adalah berwarna-warni yang boleh menarik minat kanak-kanak, dan modul tersebut juga mewujudkan kawasan, jalan-jalan dan subruang yang berbeza bagi tujuan untuk memperkayakan pengalaman kanak-kanak.


Bilik darjah dilimpahi dengan cahaya matahari dan terletak mengingati radiasi solar dan topografi tempatan, dan kawasan terbuka yang dipenuhi dengan meters hijau tema di mana pendidikan untuk setiap peringkat terus.

Walaupun ia tidak dipasarkan atau dijual sebagai hijau, bangunan itu adalah satu contoh clever architecture, untuk tujuan sosial.





What's the best part of this? ia tidak bertujuan untuk kanak-kanak yang kaya, tetapi dibina di kawasan yang memerlukan di mana ianya akan memberi kesan yang menakjubkan untuk meningkatkam moral kejiranan dan menggalakkan ibu bapa untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah.

Di sisi lain, El Porvenir mempunyai ruang pembelajaran yang merangsang dan mempunyai kesan positif ke atas pendidikan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Takkan Baca je kot~ Meh komen sikit

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...