Blog Kadia Qu Punya Style

Selamat Datang~ Teruskan Bersama Kami Blog Kadiaku Punya Style! (KQPS)

|| welcome ||

Selamat Datang ke Blog Kadiaku Punya Style (KQPS)~ Blog ini akan menyajikan anda berkenaan info-info semasa, menarik, lucu, pelik dan sebagainya. Stay tuned bersama KQPS!

Baca yang Lain

Khamis, 14 Februari 2013

10 Bangunan Dan Binaan Purba Paling Ramai Dilawati

catatan: P0jie cool
Dimanakah yanga anda fikirkan yang mempunyai pengunjung yang paling ramai di muka BUMI ini? Mungkin anda hanya akan terfikirkan bangunan yang bercirikan moden seperti Burj Khalifa, Disneyland? Eiffal Tower, Paris? tu adalah bangunan di era moden.. apakah bangunan purba yang masih megah sehingga sekarang dan mendapat jumlah pengunjung yang ramai dari seluruh pelusuk dunia? Mari kita layan~


1st: Kaabah, Mekah.

Kaabah merupakan salah satu binaan paling unik di dunia,terletak di bandar suci serta Tanah Haram Mekah. Bandar suci Mekah merupakan bandar paling ramai di lawati sepanjang tahun oleh umat Islam.Dikatakan Kaabah boleh dilihat dari bulan . Merupakan bandar kelahiran SAW,dilawati oleh lebih 15 juta umat Islam sepanjang tahun untuk ibadat Haji serta Umrah.Benarlah seruan Nabi Ibrahim bahawa bumi Mekah akan makmur dengan kedatang umat Islam dari seluruh pelusuk dunia.



2nd: Tembok Besar China.
Tembok sepanjang 5,500 batu yang membelah China,ini dikatakan boleh dilihat dari bulan juga, dibina sejak zaman Dinasti Ming.Merupakan antara tempat lawatan wajib jika ke China dengan kedatangan pelancong 9-10 juta setahun.


3rd: Collosseum ,Rome Italy

Stadium purba yang menjadi tema bagi banyak filem berasakan cereka purba dengan perlawanan antara Gladiators serta haiwan purba. Mempunyai 100 tangga sebagai tempat duduk dan dibuka untuk lawatan oleh kerajaan Italy dengan jumlah pengunjung seramai 6.9 juta orang setahun.


4th: Forum Roman, Rome Italy




Pusat sosial Rom purba sejak 1200 tahun lampau yang menjadi kawasan pusat pasar dan juga pentadbiran kerajaan. Mempunyai jumlah pengunjung seramai 5.1 juga orang setahun.


5th : Patung Terracotta,Xian China.

Merupakan patung yang dijumpai pada tahun 1974 dengan saiz manusia atau askar yang sebenar, seramai 700 patung yang unik serta berbeza-beza wajahnya.terdiri daripada pasukan infantri, pemanah, tentera berkuda.Dijumpai tertanam .Uniknya kesemua tentera serta kuda mempunyai muka dan pakaian yang berbeza-beza. Jumlah pengunjung seramai 3-4 juta orang setahun.


6th : Piramid dan Giza



Bangunan atau binaan yang memang popular seluruh dunia. Piramid uniknya kerana berbentuk 3 segi ini menjadi lambang kekuasaan Raja Firaun,yang mengaku dirinya sebagai tuhan.Namun akhirnya mati ditelan Laut Merah. Merupakan aset pelancongan penting buat Mesir dengan kedatangan pelancong seramai 4 juta setahun.Merupakan tapak warisan UNESCO


7th : Pompeii,Italy


Kawasan bandar purba yang musnah akibat letusan gunung berapi Vesuvius. dengan pengunjung seramai 2.5 juta setahun.Kesan penduduk yang terbunuh dan diliputi dengan larva masih kekal sehingga sekarang


8th : Acropolis, Athens, Greece


Kuil yang terletak dibukit, Parthenon, merupakan antara ikon pelancongan kepada kerajaan purba Athens.Kedatangan pelancong seramai 2 juta orang.


9th : Efes,Turki
Merupakan stadium pruba,tinggalan kerajaan lama Rom yang dilupakan.kedatangan pelancong 2 juta orang.


10th : Teotihuacan, Mexico
Bangunan lama berbentuk piramid,mencatatkan kedatangan pelancong seramai 2 juta orang setahun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Takkan Baca je kot~ Meh komen sikit

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...