Blog Kadia Qu Punya Style

Selamat Datang~ Teruskan Bersama Kami Blog Kadiaku Punya Style! (KQPS)

|| welcome ||

Selamat Datang ke Blog Kadiaku Punya Style (KQPS)~ Blog ini akan menyajikan anda berkenaan info-info semasa, menarik, lucu, pelik dan sebagainya. Stay tuned bersama KQPS!

Baca yang Lain

Isnin, 4 Mac 2013

Gempa Bumi 5.5 Skala Richter Gegar Dali, China

catatan: P0jie cool
(Mood serius) Sindonews.com - 4 Mac. Satu gempa bumi berukuran 5.5 pada skala Richter (SR) menggegarkan wilayah Dali Bai, Proninsi Yunnan, barat daya China, Ahad (2013/03/03) petang pada masa 1:41 pm tempatan. Gempa bumi berpusat di Daerah 9 kedalaman Eryuan km 30 orang cedera, tiga daripada mereka cedera parah.

 Gempa 5,5 hancurkan ribuan rumah di China



"Sehingga kini, tiada lagi laporan kematian dalam gempa bumi itu. Hanya tiga orang mengalami kecederaan serius akibat gempa bumi," kata seorang jurucakap bagi Provinsi Gempa Bumi Yunnan.

Kementerian Hal Ehwal Awam berkata, sebanyak 12 ribu orang telah dipindahkan akibat gempa bumi tersebut. Menurut statistik terkini, gempa bumi kerosakan 83.434 rumah dan memusnahkan 1781 kediaman. Gempa bumi itu juga merosak beberapa infrastruktur awam seperti sekolah, sistem pengangkutan, telekomunikasi, air dan rangkaian elektrik dengan tahap kerosakan yang berbeza.

Hasilnya gempa bumi yang memberi kesan kepada 92.000 warga China, kerajaan wilayah Yunnan telah meningkat perkhidmatan kecemasan dari tiga ke tahap ke tahap dua. Kerajaan juga memaklumkan sebanyak pasukan 400 pegawai polis, bomba dan tentera dengan pusat.

Dalam usaha untuk membantu beribu-ribu mangsa gempa bumi, Kementerian Hal Ehwal Awam telah mengedarkan 3000 khemah dan 7000 kuilt, dan 7000 kot gempa bumi beberapa titik.

Selepas gempa bumi itu, sekitar 34 gempa susulan dicatatkan di  Wilayah Yunnan. Dalam beberapa minggu kebelakangan ini beberapa peningkatan dicatatkan di barat dan selatan China. Awal minggu ini, gempa bumi berukuran 4.9 menggegarkan wilayah Yunnan DR dan mencederakan lapan orang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Takkan Baca je kot~ Meh komen sikit

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...